Plánky

Úvod » Auta » Plánky

Plánky v měřítku 1:24

Kromě plánků by jste zde měli najít i nákresy některých detailů a dokonce fotografie uvedeného vozu v zajímavém zbarvení.

Plánky ve velikosti pro tisk se vám objeví po kliknutí na obrázek. Nejlépe stáhnete plánek tak, že kliknete na něj pravým tlačítkem myši a vyberete volbu "Uložit cíl jako ...".

Upozornění pro ty, kteří již pochopili, že produkty od Microsoftu nezaručují plnou bezpečnost a používají, stejně jako já, browser Mozilla FireFox. Po kliknutí na miniaturu se začne stahovat obrázek do prohlížeče a pak musíte kliknout na obrázek po objevení lupy levým tlačítkem a až pak pravým a vybrat volbu "Uložit obrázek jako..."

Pro tisk těchto plánků používám prohlížeč obrázků IrfanView 3.97, který je zcela zdarma.

Tak tedy prvním plánkem, který přináším je plánek vozu Alpine Renault A443,který; se zúčastnil 24 hodin v Le Mans v roce 1978. Autorem tohoto plánku je pan J. Velc, kterého znáte jako autora obrázků letadel na některých plastikových stavebnicích. Plánek byl uveřejněn před mnoha lety v časopise ABC. Skutečný vůz řídili J.P.Jabouille a P.Depailler, oba z Francie. Maximální rychlost tohoto vozu byla 370 km/h.

A máme tady vůz Porsche 935-78 Turbo ve zbarvení hlavního továrního sponzora Martini. Takovou zajímavostí vozu z roku 1978 je přezdívka, říkalo se mu Moby Dick. tento plánek jsem se pokusil sestavit z montážního návodu k plastikovému modelu fy TAMIYA.

Obdivuji především závodní automobily značky Porsche a tak přináším plánek na závodní automobil, který se zúčastnil 24 hodin v LeMans, Porsche 962C. Tento plánek jsem upravil z návodu stavebnice fy Heller, která byla v měřítku 1 : 43.

Další plánek je také upraven z plastikové stavebnice fy Heller v měřítku 1 : 43. Jedná se však o typ Peugeot 905, který se závodu v LeMans zúčastnil v roce 1991. Konečně se frantíci pochlapili a rozhodli se učinit konec nadvládě německé značky.

Na tomto místě přináším plánek dalšího závodního veterána BMW 3.0 CSL belgického týmu Luigi. který startoval na Velké ceně v Brně v roce 1976, který byl součástí ME cestovních vozů. Již tehdy jezdcům této stáje dost vadilo, že jejich převodovka měla pouze 4 rychlostní stupně, ale přesto maximální rychlost byla 300 km/h. Jsou to automobily mého mládí a proto jsem byl vděčen panu Velcovi, že tento plánek pro časopis ABC namaloval.

Tento plánek vyšel před mnoha lety v modeláři. Je jím Lola -T70 Mk III. Vývoj tohoto vozu začal někdy v roce 1965 a na různých provedeních tohoto vozu startovali piloti takových jmen jako John Surtees, Graham Hill a Jacky Stewart. Automobil měl osmiválec V8 o vjemu 4,5 litru a 5-ti stupňovou převodovku Hewland. Výkon motoru převyšoval 700 koní. Typ Mk III se zúčastňoval i závodů seriálu Can-Am. Velkého vítězství dosáhl s tímto vozem Mark Donohue ve 24 hodinovce v Daytoně v roce 1969.

V roce 1989 se podařilo německému týmu Mercedes konečně pokořit všechny protivníky v závodě 24 hodin Le Mans vozem Sauber - Mercedes C9. Tento vůz disponoval motorem o výkonu 720 koní, který měl 8 válců. Převodovka byla 5-ti stupňová, manuální. Maximální rychlost se pohybovalo okolo 400 km/h.

A máme tady stařečka z roku 1973, zlaté éry závodů v Le Mans. Jedná se o vůz Mirage M6, který byl postaven v Anglii pro tento závod. Poháněn byl 12-cti válcem Ford Weslake o výkonu 600 koní. Aerodynamika byla vyladěna v tunelu a tak tento vůz dosahoval na rovinkách rychlosti až 345 km/h. Auto řídili v tomto závodě D. Bell a H. Ganley, oba z Británie.

Teď máme před sebou plánek automobilu Mirage M6, ale jeho otevřenou verzi, která byla na tratích vytrvalostních závodů v sedmdesátých letech 20. století. S tímto automobilem se posádka ve složení Derek Bell a Mike Hailwood zúčastnila závodu 24 hodin Le Mans v roce 1974 a obsadila v celkovém pořadí 4. místo.

Porsche 936 je závodním automobilem bývalé skupiny 5 (Gr. 5), která měla vlastní mistrovství světa značek v roce 1976. Samozřejmě v tomto roce Porsche získala titul a jezdci této značky byli Jacky Ickx, Jochen Mass a Rolf Stommelen.

Dalším autem je BMW 2002. Tento automobil se zúčastňoval v roce 1972 Evropského šampionátu cestovních vozů. Jeho motor o výkonu 223 koní byl o obsahu necelých dvou litrů.

Ferrari 612 Can Am řízené Chrisem Amonem na trati v Las Vegas v roce 1968.

Dalším autem je Chaparral 2F posádky Hill/Spence pro 24 hodin Le Mans 1967. Majitel týmu Jim Hall připravil pro tento závod dva identické vozy, které měly regulovatelné seřízení spoileru křídla vzadu i za jízdy.

Mc Laren F1 GTR byl odpovědí do druhé bitvy superaut, v tomto případě hlavně v souboji s Porsche 911 GT1 v roce 1996. Protože FIA v roce 1997 zakázala turbomotory, a tím omezila továrnu Porsche, zúžil se pak souboj na dvě značky a to Mc Laren a Mercedes s typem CLK Group C.

V šedesátých letech 20. století firma Porsche pracovala na zdokonalení typu Carrera 6 (906) a tak vznikly dva další typy Porsche 910 a Porsche 910 F8. Vzájemně se lišily osazenými motory, v prvním případě to byl šestiválec o výkonu 220 koní a v druhém osmiválec o výkonu 240 koní.

Tak, a jedeme s kopce. Je tady plánek jedné z nejúspěšnějších automobilových značek všech dob. Přináším plánek automobilu Porsche 935 Turbo, který se objevil na závodních tratích v roce 1976. Mezi mnoho jezdců, kteří s tímto vozem dosáhli řady úspěchů, patřil i tovární tým složený z dvojice J.Ickx a J.Mass. Autorem plánku je opět J.Velc a znovu vyšel kolem roku 1980 v časopise ABC.

Na dalším plánku najdeme vůz Jaguar XJR-5, který se účastnil závodů za velkou louží v seriálu závodů IMSA 1984 a 1985. Byl řízen H.Haywoodem a B.Redmanem, kteří soupeřili s vozy Porsche 962, March 83 G Chevy atd. Maximální rychlost tohoto vozu byla asi 360 km/h. Plánek nakreslil Milan Vasko, kterého znáte jako autora plánků z modeláře a vyšel před mnoha lety v časopise ABC.

A máme tady auto z dálného východu. Japonci se v osmdesátých letech se rozhodli účastnit závodů v Le Mans. Tak v roce 1985 nasadili do závodu vůz Toyota 88C se který obsadily 10. místo ve třídě C1, do té doby nejlepší umístění japonského vozu v tomto závodě. Tento plánek jsem upravil z montážního návodu fy HASEGAWA.

Kromě 60. a 70. let mne okouzlila auta šampionátu FIA GT v letech 1995 až 1997. Proto jsem si utrhnul kousíček času a upravil z několika plánků plánek vozu Mc Laren F1 GTR LM z roku 1995. Tento vůz se zúčastňoval Britského šampionátu GT vozů, Japonského šampionátu, ale také samozřejmě především šampionátu FIA GT. Jeho délka byla 4280 mm, šířka 1820 mm a rozvor 2710 mm. Šestilitrový dvanáctiválcový motor BMW dokázal tomuto vozu dosáhnout rychlost až 360 km/h. Na fotografii je vůz v LeMans 1995.

Hodně dlouho jsem žádný plánek neupravil a tak se polepším. Začal jsem McLarenem a nyní se dostávám k vozu Porsche 911 GT1 z roku 1996. Heslo k tomuto autu najdete i ve Wikipedii. Silniční verze dosahovala rychlosti 310 km/h, závodní ještě o 40 km více. Rozvor vozu byl 2500 mm, délka 4690 mm a šířka 1950 mm. New blueprint a super racing car Porsche 911 GT1 "96". Wheelbase - 2500 mm, length - 4690 mm and width - 1950 mm. Print blueprint in Corel Draw with import file. Image scale 1 :24.

A další z kategorie super aut z let 1996 až 1998 je Mercedes CLK GTR z roku 1997. Parametry tohoto automobilu jsou následující: rozvor = 2670 mm, délka = 4850 mm, šířka = 1950 mm a výška 1100 mm. Maximální rychlost byla více něž 324 km/h. Next blueprint is of racing car Mercedes CLK GTR "1997". Wheelbase - 2670 mm, length - 4850 mm and width - 1950 mm. Max. speed is +324 km/h. Blueprint scale 1 :24.

Ještě v době, kdy časopis Modelář byl i pro jiné modeláře než pro kitaře, pochází plánek Marcos LM600 z roku 1995. Tento vůz byl vyzbrojen šestilitrovým osmiválce Chevrolet, který mu propůjčil výkon 530 koní při 6300 ot./min. Rychlost byla více než 320 km/h. A blueprint of british racing car Marcos LM600 "1995". Max. speed is +320 km/h. Blueprint scale 1 :24.

Porsche 962C bylo hlavně určeno pro USA, konkrétně pro seriál IMSA. Proto 27. ledna 1984 první speciály míří ze Stuttgartu na Floridu, kde vítězí hned v prvním závodu seriálu. Závod v Le Mans se také neobešel bez účasti devětsetšedesátdvojky. Mírně upravený motor 2,65 l dovede Porsche k vítězství.A blueprint of germany racing car Porsche 962. Max. speed is +350 km/h. Blueprint scale 1 :24.

Plánek závodního vozu ALD C 289 vyšel v 90. letech v časopice Modelář. Autorem plánku je Milan Vasko.

Byly doby, kdy v časopise modelář vycházely podklady pro opravdovou modelařinu. Z té doby je i další plánek závodního speciálu BGN Argo Judd. Autorem je , jak jinak v těch letech, opět Milan Vasko.

I dnešní poslední plánek je z Modeláře, a opět vůz skupiny C, Spice fiero C2/88. Tento vůz se prosazoval na tratích jak v Evropě, tak i v USA.