Matra 650

S několika přáteli modeláři jsme se dohodli, že si postavíme model legendárního automobilu ze 70. let minulého století - spider Matra 650. Laminátovou karoserii pro model v měřítku 1:24 vyrábí pan Kumičák ze Slovenska, u kterého jsme společně karoserie zakoupili. S touto značkou se pojí taková slavná jména jako Pescarolo, Beltoise, Brabham, Rodriguez, Servos - Gavin a další. Rozměry skutečného vozu byly 3900 mm na délku, šířka 1900 mm a výška 760 mm. Auto poháněl dvanáctiválcový třílitrový motor o výkonu 410 koní, který umožnil vyvinout maximální rychlost 280 km/h. Nyní je čas na pár fotografií.

Protože se stále učím ovládat nový digitální fotoaparát, tak se stalo, že první fotografie neopracované karoserie jsem vyfotil hodně rozostřeně a tak nejsou vůbec použitelné pro vyložení na web. Proto mohu vyložit již fotografie po prvním opracování laminátové skořepiny. Karoserii jsem opracovával brusnými válečky a kotoučky upnutými do "dremelky" - tedy v mém případě "proxxonky". Šlo to rychle a dostatečně přesně. Zbytek práce na začisťování provedu pomocí ručních brousítek.

Obrys karoserie jsem přenesl na kartón o tloušťce 1 mm a tak jsem vytvořil základ budoucího podvozku. Podvozek jsem chtěl vyřezat z jednoho kusu 1 mm mosazného plechu, aby odpovídal stavebním pravidlům pro kategorii Oldtimer 24S. Pravidla jsou vystavena na fóru ve vláknu pro monopost Alfa Romeo. Šablona je upravena tak, aby se dala přenést na plech.

Plán a skutečnost se občas neshodují. Po dlouhém hledání jsem nebyl schopen ve svém "pořádku" najít vhodný kus mosazného plechu a tak jsem musel vzít stavebnici podvozku na modely GT/24, kterou jsem měl ve své zásobě od Zdeňka Zajíčka. Je to svým způsobem škoda, ale byl jsem nedočkavý a chtěl jsem co nejdříve stavět.

Díly jsem si srovnal k sobě a přenesl obrys šablony na díly. Moc dobře to nešlo, přece jen by byl jeden kus plechu lepší. Pravidla předepisují, že podvozek nesmí mít pohyblivé bočnice a tak budu muset právě bočnice připájet ke středu.

Podle rysek jsem odříznul přebytečný materiál podvozku pomocí lupínkové pilky. Několik měsíců jsem u nás v železářství žádal prodavače o objednání lupínků na kov číslo 0 a 1 a nebyl jsem vyslyšen. Až náhoda tomu chtěla, že jsem při kupování briket do krbových kamen prošel regály v OBI a byl jsem překvapen, že jsem tam lupínky našel. Cena 99 Kč za balení 12 kusů není špatná. Po odřezání jsem řezy začistil pilníky.

Ještě je vhodné poznamenak něco ke kvalitě fotografií. Je zapotřebí si uvědomit, že nefotím hotový model, ale fotím při práci na modelu v průběhu stavby. Proto tomu i musí odpovídat kvalita fotek. Prostě se rozhodnu, že se na chvilku zastavím, vezmu foťák a udělám snímek. Ne vždy jsou podmínky pro focení ideální. Pokud budu fotit jen hotový model, tak si vytvořím podmínky pro umělecké dílo.

V sobotu 12.3.2011 jsme byli s Tomášem Ťokem na veřejném závodu na Praze 7. Na této akci jsem se poprvé setkal s hotovým modelem Matra 650 od Pavla Hrabala. Bohužel jsem poněkud pozapomněl fotografovat a tak se stalo, že mám zatím jen jednu fotografii jeho vozu, kterou jsem vytáhnul ze společné fotografie jeho modelů, které měl vystaveny na stole. Při nejbližší návštěvě si jeho model vyfotografuji ze všech stran.

To mne trochu nakoplo k další práci a tak jsem nastříkal karoserii základní barvou, aby vynikly všechny problémy na karoserii. A že jich není zrovna málo. Byli jsme však upozorněni, ze strany pana Kumičáka, že forma je již na hranici životnosti a tak jsme museli počítat s tím, že práce na laminátu nebude bez problému.

Na několika dalších fotografiích demonstruji problematická místa na mém laminátovém modelu. Některá místa jednoduše zmizí tím, že je vyřežu, ale někde budu muset tmelit a brousit. Bohužel na zadní straně je dokonce místo, které budu nucen vyplnit a vymodelovat.

Ještě předtím, než budu tmelit, tak jsem pomocí dremelky a brusného tělíska vyřezal potřebné otvory do karoserie. Načisto to dělám brousítky, která používám na broušení balzových kopyt nebo karoserií.

Když jsem pracoval na zadní části karoserie, podařilo se mi poškozená místa ještě více "dokaličit". Paradoxní ovšem je to, že oprava bude možná snadnější než předtím.

A na poslední fotografii je vidět stav ze čtvrtka 24. února. Ještě bych se měl zmínit také o tom, jak pracovat s laminátovou karoserií před jakýmkoli barvením. Karoserii pořádně zbavíme všeho na povrchu důkladným přetřením hadříkem namočeným v acetonu. Poté ještě karoserii umyjte v teplé vodě a nešetřete prostředkem na mytí nádobí. Poté po vysušení už můžete stříkat barvou.