Papírový Nascar pro kroužek

Úvod » Auta » Tutoriály » Nedokončené návody » Papírový Nascar pro kroužek

Měl jsem 14 dní dovolené a potřeboval jsem si odpočinout od modelařiny, kterou mám v kroužcích a vrátil jsem se k rozdělané práci na modelech z papíru. Je potěšitelné, že nyní s nástupem možnosti práce s grafikou na PC, se roztrhnul pytel s novými "autory" vystřihovánek. Je možnost si nové modely stáhnout na internetu nebo koupit v některém e-shopu. Ale přesto se někdy stane, že to, co bychom chtěli nikde neseženeme, a tak si musíme pomoci sami.

Papír je modelářským materiálem, který je zatím nejlépe dostupný a s postupem doby, kdy není problém s lepidly a jejich výběrem, je možno jej opět pro funkční modelařinu začít používat. Myslím tím i pro stavbu karoserií "maket" na autodráhu. Pochopitelně pravidla SRC (republiková) nic takového nepovolují, ale náš Mistr Větrník tuto možnost nezavrhnul.

První možnost je použití v hodné papírové vystřihovánky, která vyšla v nějakém časopisu, například v ABC. Pro svou první ukázku jsem použil vystřihovánku Porsche 956, kterou pan Vyškovský nakreslil v měřítku 1/24. Protože vlastním plastikový model stejného auta od Tamyia, tak mám dojem, že se celkem trefil. Vystřihovánku jsem si okopíroval na černobílé kopírce a slepil. Na fotografii je před zpevňovací etapou.

Jiná varianta se nabídla použitím vystřihovánky PK Graphica Škoda Octavia. Opět jsem si nakopíroval karoserii, celkem 4x. Slepil jsem základ a poté potáhl 3 dalšími vrstvami. Poté je karoserie natřena 2 vrstvami acetonového bezbarvého laku a stříknuta plničem. Na vyschlý plnič je nastříkána vrstva základní barvy ve spreji.

I na internetu se najdou perly a dokonce zadarmo. Jednou z těchto perel byla i vystřihovánka vozu americké série Nascar a to Dodge Charger. V plastu ji zatím neseženete a tak jsem s povděkem karoserii zvětšil (originál je v měřítku 1/28) a postavil. Je nyní ve fázi, že je zpevněna a teď budu lakovat tmelit a stříkat barvou.

Někdy neseženete ani vystřihovánku, ani plastikovou stavebnici. No, a tak nezbývá nic jiného si vystřihovánku prostě "vyrobit". Je v tom hodně hodin práce v programech 3D a následně ve vektorových a bitmapových programech. Naštěstí je jich dostatek free a tak to stojí "pouze" desítky hodin času se to naučit. Ale výsledek pak stojí zato. Tak malá ukázka mé dovolenkové tvorby.

11.9.2008

Po úvodu a delší odmlce na svých stěžejních návodech se vracím k návodu, jak si zhotovit „maketu“ s papírovou karoserií. Karoserii nascar jsem zvolil z toho důvodu, že se mi líbí, už ji někdo udělal a má jednoduché tvary (myšleno hlavně pro děti). Jak jsem papírovou karoserii stavěl, to můžete najít na mém fóru. Protože k tomu nebyly žádné technické připomínky, tak si myslím, že všechno víte a znáte a tudíž není potřeba stavbu osvětlovat. Skoro hotovou karoserii vidíte na následující fotografii.

Koketuji s nápadem, že si u nás děti postaví takový model a budou chtít s ním jezdit závody. Proto je potřeba stanovit pravidla pro možnou kategorii Paper Nascar Cup (třeba ). Hned Druhým pravidlem je maximální šířka modelu 82 mm. Proto jsem si odříznul z cuprextitu pás široký 82 mm. A je zde třetí, ale stejně důležité pravidlo – materiál podvozku může být plast, cuprextit nebo dural (ocel, měď, mosaz - ne, ne, ne !!!). Karoserii jsem si položil na desku a vyznačil blatníky a osy modelu. Vepředu jsem nechal 2 mm převis pro spoiler (nárazníková zóna).

Na další fotografii můžete vidět, co jsem si na desce vyznačil.

Rozkreslil jsem si ještě další čáry, které budu potřebovat k tomu, abych si vyříznul tvar budoucího podvozku. Červená čára označuje místo řezu, kde potřebuji zkrátit podvozek na potřebnou délku.

Pohled seshora nám ukazuje přesah podvozku přes přední masku karoserie. Právě ten přesah je zapotřebí, aby se papírová karoserie hned po prvním nárazu nezničila.

Na této fotografii můžete vidět, jak to vypadá zboku.

Také je zapotřebí si připravit materiál pro další stavbu. Také kolem tohoto materiálu se budou točit pravidla. V prvé řadě předepsaným motorem bude Falkon nebo motorky do komerčních autíček. Převody jsou závislé od toho, kolik chceme do nich investovat. V tomto vzorovém modelu je použít pastorek od Fara a ozubené kolo Cahoza 31 zubů a modul 0,5. Osa zadní nápravy je 1/32“ (2,38 mm) protože používám SRC ložiska. Zadní osa může být libovolná, předepsaná je přední protože se MUSÍ použít kola, která jsou na obrázku. (Ites formule)

Pokročil jsem s rozkreslením tvaru podvozku. Červené čáry ukazují, kda budeme muset díly od sebe oddělit.

Vyříznul jsem prostory pro kola a naříznul jsem si bočnice.

Lupínkovou pilkou jsem oddělil bočnice od střední části. Řezy jsem zapiloval tak, aby mezi středem a bočnicemi byly mezery asi 1 mm.

Do středního dílu vyřízneme větrací otvor pro motor, prostor pro vodítko a také dva otvory pro šroubky M3 na upevnění držáku vodítka.

Střed i bočnice jsou připraveny a tak je potřeba je mezi sebou spojit tak, aby se vzájemně mohli pohybovat. K tomu potřebuji tři kousky ocelového drátu o průměru 1,5 mm a mosazný profil U 3 x 3 mm a dva kusy délky 15 mm a dva 4 mm.

Na obě bočnice připájíme kratší kousek drátu tak, aby přesahoval směrem dopředu o těch 15 mm. Pomáhat si budeme muset pájecí kapalinou (v mém případě na nerez) a pájíme pájkou rychle, aby se neodloupnula měděná fólie od laminátové desky.

Nyní budeme spojovat bočnice se středním dílem. Na papír si narýsují rovnoběžky, které jsou od sebe vzdálené 82 mm. Mezi tyto rovnoběžky rozmístím všechny tři díly tak, aby se bočnice dotýkaly čar a rovnoměrně mezi bočnice umístím střední díl. Všechny díly mezi sebou zajistím krepovou lepící páskou a stejně tak zajistím touto páskou i pozici dílů vůči papíru.

Přes dráty, které „čouhají“ z bočnic přiletuji krátké (15 mm) U profily na střední díl v přední části. Dbáme na to, aby nám cín nevtekl dovnitř. Dráty musí být ve vzniklé skříni pohyblivé

K bočnicím v místě, kde se začíná střed zužovat směrem dopředu připájíme delší ocelový drát. Tím vlastně fixujeme bočnice vůči sobě navzájem. Přes drát ve střední části nasadíme krátké U dílky a připájíme je ke střední části jako očka, která nám zafixují bočnice ke středu. Poté můžeme díly od papíru odlepit a ověříme si, že se bočnice vůči středu pohybují v omezeném rozsahu, který zcela postačuje.

Nyní můžeme připájet domečky pro přední nápravu. Jsou zhotoveny na míru z oboustranného cuprextitu. Rozměry jsou závislé od světlé výšky. A máme další pravidlo – světlá výška je minimálně 1,5 mm mezi nápravami.

Teď je čas na montáž držáku vodítka. Použiji dva šroubky M3 se zápustnou hlavou o délce 6 mm. Pochopitelně merkur opět pomohl.

Místo ložisek použili mosaznou trubičku o průměru ¾ (3 mm vnitřek, 4 mm vnější průměr). Všimněte si, že jsem provrtal doprostřed otvor o průměru 1,4 mm, kterým mohu mazat hřídel předních kol.

Přední náprava je v pohodě a tak mohu připájet domečky ložisek zadní nápravy. Domečky jsou opět z oboustranného cuprextitu.

Jako ložiska jsem použil klasická spékaná ložiska SRC pro hřídel 2,38 mm (1/32“). Tato ložiska nejsou drahá, pár se dá sehnat za 40,- Kč a hřídel také za 40,- Kč. Ložiska zasunu do otvorů v domečkách a do nich vložím hřídel. Zkontroluji rovnoběžnost přední a zadní hřídele a ložiska připájím k domečkům.

Zkušebně nasadíme kola a můžeme si prohlédnout naši práci. No, hotovo ještě nemáme.