Ovládače mých přátel

Úvod » Archiv » Tutoriály auta » Ovládače na autodráhu » Ovládače mých přátel

Před konstrukcí, se kterou jsem dělal návod "step by step" jsem sestavil první prototyp. První tři fotografie tohoto kousku můžete vidět níže. Hned na úvodu chci podotknou, že nikdy nebudu preferovat zastavění do "profi" pouzdra, naspříklad od ovládače PARMA. Vede mě k tomu ryze praktický důvod. Ovládač mám otevřený proto, abych kdykoli měl možnost rychle opravit nenadálou poruchu. Z mého hlediska je i tento prototyp vzhledově přijatelný. Bytové nebo oděvní doplňky na svých stránkách nebudu prezentovat. Stejně tak si myslím, že můj diodový ovládač, tak jak byl prezentován na mém webu, je i esteticky přijatelný, aniž bych jej musel zastavět do pouzdra některého z komerčních výrobců. Tolik k mé filozofii stavby réglu. V prvé řadě funkce a opravitelnost. No a menším důvodem je cenová náročnost, za kompletní PARMA Kit réglu dáte něco kolem 1300,- Kč.

Protože jsem měl k dispozici i obal a střeva z parmáckého ovládače, udělal jsem návod právě pro ty, kteří jsou většími "estéty" než já. Jirka Hameta byl jeden z prvních, kteří o tuto konstrukci projevili zájem a splnili mé "podmínky" na stránce návodů. Poskytnul jsem mu seznam součástek a urychleně dokončil návod. Jirka měl k dispozici ovládač PARMA ECO, který pro přestavbu není tak vhodný, jako výše jmenovaný PARMA KIT. Ale Jirka se s tím popral velmi statečně a podle jeho zpráv byl velmi spokojen s funkcí a spolehlivostí na závodech Krušnohorského poháru. A tak 6 fotografií jen částečně ukazuje, co vše musel podstoupit a upravit.

Protože jsem chtěl, abych už měl i vlastní ovládač (prototyp je dcerky), postavil jsem už třetí kus, který považuji za takovou finální verzi jak vzhledově, tak i funkčně. A myslím si, že se mi povedl. Upravil jsem především prst ovládače, který by měl spínat rovnou na pažbě plný plyn a kontakty brzdy.

Jirka Míček mi poslal fotografie ovládače, který nabízí na svých stránkách. Jedná se o tzv. profi konstrukci určenou především pro jezdce lexanových kategorií, ale je vhodná i pro maketáře. Jezdci s komerčními auty v měřítku 1:32 by vlastnosti tohoto réglu asi těžko dokázali využít. Přesto je dobré vědět i o této konstrukci, i když cena je poněkud vyšší.

Pohled na kompletní ovládač, opravdu perfektní práce, ale to je samozřejmé pro ovládače této cenové skupiny

Pohled na stranu, kde jsou vidět stupnice ovládacích prvnků

Pohled z druhé strany stejného réglu, oba pohledy jsou s odtraněným krytem.

Krabička s výměnnými řetězci odporů pro tento ovládač, dovoluje to nastavení průběhu regulace pro každý typ modelu na míru.

Jirka Hameta je velmi činorodý a tak přestavěl pro své kolegy Parma Kit na elektronickou vverzi podle mého návodu. K tomu již použil profi vyleptané spoje, které jsem nechal udělat.

Nezvyklý ovládač se dostal do rukou Jirkovi Hametovi (komu také jinému, že) a tam využil těla ovládače, které padne dobře do ruky, na přestavbu. Podle fotografií posuďte sami, jak se mu to povedlo.

Po první stavbě elektronického ovládače podle těchto stránek a zkouškách při závodech mne Jirka Hameta požádal o úpravu zapojení tohoto ovládače. Chybělo mu nastavení, kterému se říká "čok" (choke), které umožňuje snížit napájecí napětí na ovládači tak, že v plné výchylce jedete třeba na 10 Voltů a když dorazíte na doraz pak jedete na 14 Voltů. To je vysvětlení, které by mohlo zatím stačit. Zareagoval jsem na tento požadavek a poslal Jirkovi schema s úpravou. Jirka úpravu provedl a po konzultacích s chlapy z KP ještě doladil hodnoty součástek tak, aby vyhovovaly pro potřeby jízdy v KP.

Na dalších fotografií můžete vidět postup úprav, které Jirka provedl na stávajícím ovládači, aby mohl používat funklci choke. Myslím, že je to dostatečně zřetelné. Jen poukážu na změnu, místo mnou nakreslenou variantu potenciometru použil 12 polohový přepínač. Je to lepší, protože se lépe pamatuje poloha přepínače než poloha jezdce potenciometru.

PetrL (Petr Liška) uchopil problém stavby ovládače jiným způsobem, který se mi hned na první pohled zalíbil. Použil pro stavbu již hotových mechanických dílů z ovládače FARO. Petr mi ještě k fotografiím připsal: Ahoj pánové, podařilo se mi dokončit Tomův elektronický ovladač a zabudovat ho do Faro ovladače. Rozhodnul jsem se tak proto, že Faro dráhu a tím ovladače mám a nemusel jsem tedy krom součástek nic kupovat. Nezanedbatelné je také to, že v případě, že říznu vedle, odepíšu pouze 300 Kč. Jedná se o prototyp, uvidíme, co vydrží. Rozhodnul jsem se pro Faro také proto, že má zajímavě řešený relativně prostorný vnitřek a díky oboustranému palci a páru odporových desek není potřeba připojovat vodič na palec - využil jsem místa po jedné odporové desce, kterou jsem nahradil kontaktní plochou. Tišťák s odpory je přeříznutý a propojený s odpory sadou drátů. Odpory jsou v rukojeti. Potenciometry jsou bez tišťáku, díky krabičce ho nebylo potřeba. Tome díky za zveřejnění plánku, výrobu tišťáků a také za tutoriál, je opravdu jednoduchý, srozumitelný a přehledný. Hodně mi pomohl. Jirko díky za rady a trpělivost.

A zde jsou dvě fotografie jeho výrobku:

Přicházející členové do AMC Podbaba do klubu komerčních autíčkářů si uvědomují, že bez kloudného ovládače nemají šanci na ostatní jezdce. A tak se opět Jirka Hameta chopil úkolu těmto zájemcům vyhovět a umožnit jim celkem rychlou stavbu takového ovládače, který má již výše zmíněnou úpravu choke a další doladěné hodnoty součástek. K tomu vyvinul plošný spoj, který již tuto úpravu respektuje a dovoluje bezproblémové zastavění do tělesa ovládače PARMA. Vypadá to esteticky, i když to poněkud prodražuje konstrukci o cenu komponentů Parmy. Ale i tak se dostanou s cenou na zlomek ceny hotového elektronického ovládače.

16.7.2008

Opět další fotografie mi přišly od Jirky Hamety. Na fóru padla připomínka o tom, že pro leváka je lepší, když je prst ovládače (páčka) na obrácené straně než pro praváka. A protože Daniel Hameta je právě levák, tak se taťka rozhodnul, že postaví synkovi ovládač na míru, zvláště, když už se jim podařilo dráhu prodřít. Podal při tom úctyhodný výkon při pilování prstu ovládače ze silonu. Kdo jednou opracovával silon, tak ví, o čem je řeč. Další čtyři fotografie přináší jednak pohled na vyrobený prst, ale také pohled do nitra ovládače na jedné desce plošného spoje.

4.8.2008

Dalším ovladačem postaveným na základě úprav ovládače Jirky Hamety se pochlubil Petr Liška z podbabského klubu. Základem je plošný spoj, který navrhnul Jirka a podle svých potřeb Petr doupravil. Dále mi k tomu napsal: "Ahoj, posílám foto svého nového ovladače. Základem je tišťák co navrhnul Jirka, který jsem upravil podle svých potřeb. Díky tomu jsem přišel o část propojů a tak jsem musel zespod tišťáku drátovat. V dalším kroku, bych chtěl dráty vespodu nahradit tišťákem, který zároveň posílí partii pod spouští, která pruží a myslím, že by to mohlo v budoucnu zlobit. Ještě chybí dodělat doraz spouště a stupnice k poťákům, ale to doplním později, až ho v září pořádně odzkouším."

Můžete si prohlédnout ovládač zepředu i zezadu a také s pdstraněným kritem. Je vidět, že si Petr se sestavením ovládače pohrál a už se těším na finální vzhled.

Zpět na výpis